Etusivu   Esittely   Julkaisuluettelo   Artikkelit   Palaute  

Artikkelit

Elämän laatu ja liikunta
02.03.1990, Henkreikä 2/90: 3
(ei kuvausta)

Elämän laatu ja liikunta

Meillä on varaa nirsoilla. Aikaisemmin tiedettiin, että nälkä on paras särvin. Mutta kun perustarpeet on tyydytetty, aletaan vaatia laatua. Myös sairauden hoitamisessa on siirrytty määrällisestä riittävyydestä laadullisiin vaatimuksiin. Ei enää riitä, että sairaus torjutaan tai saadaan kuriin. Nyt vaaditaan pidentyneeltä elämältä myös sisältöä, edellytyksiä nauttia elämästä.

Joukkopako työelämästä on sisällöltään samaa. Kun työ ei mahdollista oman ajankäytön täydellistä hallintaa ja nautinnon saamisen mahdollisuuksia, paetaan eläkkeelle. Lähdetään etsimään Shangri-La'ta, unelmien maata, jossa ei ole arkea eikä rajoituksia, vain auvoa ja rajattomia mahdollisuuksia.

Kurjuus ja rikkaus, sairaus ja terveys ovat subjektiivisia ja suhteellisia asioita. Rikkaan köyhtyessä hän kokee mahdollisuuksiensa menneen, vaikka jäljellä oleva kulutuskykyisyys olisikin paljon parempi kuin todella käyhän. Samoin pikkuisen vammautuva terve - paljon onnettomampi kuin pahasti vammainen, joka on sopeutunut ja kykenee täysin nauttimaan jäljellä olevasta suorituskyvystään ja sen kehittämisestä.
Meidän on tykönämme pohdittava sekä omia vaatimuksiamme että valmistauduttava kohtuullistamaan potilaan vaatimuksia siitä, mikä on mahdollista ja mikä ei ole, Terveyskasvatus, ennaltaehkäisy ja lääketiede eivät voi poistaa omaa eikä potilaamme kuolemaa, vain muuttaa kuolinsyytä. Ainoastaan ikääntymällä elämme kauemmin - ja ikääntymiseen kuuluu raihnautuminen sekä kroonisten sairauksien ilmaantuminen.
Kohtuullisia elämäntapoja noudattaen vaatimatta elämältä, yhteiskunnalta tai itseltämme kohtuuttomia saamme laadukkaimman mahdollisen elämän. Silloin emme myöskään kuormita ympäristöä osaamme enempää ja annamme jälkeemme tuleville mahdollisuuden elää.

Yksilöinä olemme vain lenkki sukupolvien ketjussa. Sattuman kautta olemme juuri oma itsemme. Jos meidät hedelmöittänyt siittiö olisikin sattunut olemaan joku muu niistä sadoista miljoonista tarjokkaista, niin emme olisi olemassa lainkaan. Paras ja oikea elämäntapa löytyy siitä vuosimiljoonaisesta kehityksestä, jonka tuloksena olemme tässä ja nyt, Satatuhatta esivanhempaamme ketjussa meitä ennen eli eri tavoin kuin me nyt elämme, Me emme ole ensimmäisenä lenkkinä uudenlaisten ihmisten ketjussa, mutta meillä on hyvä mahdollisuus olla viimeinen lenkki meitä edeltävässä ja meihin päättyvässä ketjussa!

Terveellistä on syödä kuten keräiljä-esivanhempamme söivät ja liikkua kuten he liikkuivat. Siitä tiedosta saamme parhaat ohjeet liikkumisellemme:
- liiku työtä tehden
- kuormita itseäsi kohtuullisesti, joskus rajusti, vuorottele lepo ja kuormitus - liiku kaikenlaisissa maastoissa:
pehmeässä, kovalla, vedessä, ylämäkeä, alamäkeä, esteitä väistellen, tasapainoillen, uiden, kontaten, juosten, kävellen
- liiku ryhmässä, yksin, kaksin, älä unohda tanssia/rytmistä liikkumista, laula, huuda
- käytä koko vartaloasi, käsiäsi, jalkojasi, jokaista luuta, niveltä ja lihasta
- työnnä, kierrä, purista, nosta, kaiva, heitä, raahaa, kanna, kumarru, kiipeä, souda, melo
- liiku olosuhteiden mukaan (älä vaadi valoa, lämmitystä, aurausta, ulkoista energiaa), liiku mahdollisuuksiesi mukaan, ota haasteita, ratkaise ongelmia, valmista välineesi/keinosi, rakenna

Sairaanhoidon työntekijät laidasta laitaan ovat esimerkkejä ympäristölleen - tahtoivatpa tahi eivät. Yhtä Sairaanhoitopiirimme työntekijää kohden on läänissämme noin 50 asukasta. Jokainen heistä tuntee jonkun meistä ja on asiakkaamme nyt tahi myöhemmin. Se kuva, minkä luomme työpaikastamme ja siellä tehtävän työn laadusta aikaa jo kotonamme ja arkielämästämme.

Luonnollinen ja konstailematon liikunta on osa elämää. Se on merkki laadukkaasta elämästä ja laadukkaan elämän edellytys. Kun liikunta on osa elämäämme, ja naapurit ja ystävämme sen toteavat, olemme toteuttaneet jo kaksi KYKS:n kolmesta strategisesta tulostoiminta-ajatuksesta ja ansainneet osan palkastamme!

© Esko Lšnsimies | KšvijŲitš 28767 kpl | Sivun latausaika: 0.003 sek (2.832 ms)