Etusivu   Esittely   Julkaisuluettelo   Artikkelit   Palaute  

Artikkelit

Sharian tuomiota ei voi hyväksyä
29.08.2002, Helsingin Sanomat
Vastine 22.8. ilmestyneeseen Sharia-käytäntöä puolustelevaan kirjoitukseen. Toimitus vaihtoi otsikon. Ministerit Tuomioja ja Koskinen samalla linjalla kanssani. Positiivista palautetta sähköpostin välityksellä. 25.9.2003 tuli tieto, että tuomio on peruttu.

Esko Länsimies: Sharian tuomiota ei voi hyväksyä. Helsingin Sanomat 29.8.2002.

Nigerialainen sharia-juristi Ali Ahmad puolusti sharia-oikeutta (HS 22.8.) kaikkialla sivistyneessä maailmassa esitetyn voimakkaan arvostelun vuoksi. Katsinan osavaltiossa sharia-oikeus tuomitsi leskivaimon kivitettäväksi kuoliaaksi siksi, että hän oli synnyttänyt lapsen.

Juristi Ahmadin esitt√§m√§t sharia-oikeutta puolustavat seikat ja puolustuksen logiikka olivat tasoa ‚ÄĚjos lehm√§ll√§ olisi siivet, se voisi lent√§√§‚ÄĚ. H√§n esitti, ett√§ suuri osa rikoksista johtuu k√∂yhyydest√§, mutta t√§t√§ sharia-oikeus ei ota huomioon. H√§nen oma n√§kemyksens√§ on, ett√§ varkaiden ruumiinj√§seni√§ ei pit√§isi amputoida, ellei yhteiskunnan k√∂yhist√§ ensin huolehdita paremmin.

Ahmadin mukaan sharia-oikeus tuomitsee naiset aviorikoksista kuolemaan, mutta ‚ÄĚk√§yt√§nn√∂ss√§ miehi√§ ei tuomita‚ÄĚ. H√§nen mielest√§√§n ‚ÄĚrangaistuksia aviorikoksista ei pit√§isi m√§√§r√§t√§, ennen kuin sharia voi suhtautua aviorikoksiin tasapuolisesti‚ÄĚ.

H√§nen mielest√§√§n sharia-lakia voidaan uudistaa suvaitsevaisemmaksi, avoimemmaksi ja helpommin ei-muslimin hyv√§ksytt√§viss√§ olevaksi. Tulkitsen h√§nen ehdottavan jopa sharian ottamista k√§ytt√∂√∂n koko maailmassa (‚ÄĚEi ole mielet√∂nt√§ puhua yleismaailmallisesta shariasta‚ÄĚ).

Mielestäni suomalaisten juristien ja oikeusoppineiden ministeri Johannes Koskinen etunenässä sekä kaikkien naisjärjestöjen tulee ottaa tämä Amin Lawal Kurawin kuolemantuomio vakavasti ja vaatia sen peruuttamista.

Nigerialaisen yliopiston oikeustieteen opettaja ei kykene mink√§√§nlaiseen argumentointiin tuomioiden oikeudenmukaisuudesta vaan esitt√§√§, ett√§ ‚ÄĚjos t√§m√§ ja t√§m√§ ehto t√§yttyisi, niin silloin olisi oikein‚ÄĚ.

En näe mitään mahdollisuutta islamilaisten yhteiskuntien muutoksiin Ahmadin esittämällä tavalla. Niissä maissa on hyvin suuret varallisuuserot, osin perustuen perinnölliseen yläluokkaisuuteen. Yhteiskuntajärjestelmät perustuvat paternalistiseen paimentolaisuskontoon, joten myöskään naisten aseman merkittävää paranemista ei ole näköpiirissä.

Miksi esimerkiksi työmarkkinajärjestöt vaikenevat? Onko Risto Kuisman aikaisen AKT:n apartheid-boikottiuho kadonnut tupo-aikakauden irstaaseen itsekkyyteen?
© Esko Lšnsimies | KšvijŲitš 36864 kpl | Sivun latausaika: 0.002 sek (1.871 ms)